Saturday, March 20, 2010

سائق التاكسي



حوار دار بيني وبين سائق التاكسي نظرا لفضا الشوارع اللي كنا بنعاني منه لحوالي ساعة كاملة
  
***

  سائق التاكسي : والله حرام اللي إحنا فيه ده هي البلد فيها إيه؟؟! ، آااه .. تلاقي فيه وزير بيعدي ولا حاجة ، إمبارح برضه كانت كده ! والله ده يمكن النهارده كمان أروق ، نعمل إيه بس ؟!
أنا : هي البلد كل يوم كده هي زحمة علطول من غير تعدية وزير ولا حاجة كل فرد معاه عربية وكلهم بيخروجوا بيها أكيد ، قال البلد ناقصة عربيات مثلا من كتر ما الشوارع فاضية !
سائق التاكسي : والله يا أنسة لا بقينا عارفين ناكل ولا نلبس ولا نعيش ولا حتي نمشي في الشارع  ، بحس إنهم بيسألوا نفسهم إيه الممكن ننكد بيه عالشعب ويعملوه! زهقنا خلاص! طيب والله أنا بفكر اسيبها خالص باللي فيها بس الواحد يروح فين , الواحد مثلا ممكن يروح الارياف بقى ، أهو يعمله مشروع ولا حاجة وأهو يشغل بيه الناس .اللي هناك
 أنا : ماهو كده كده هتبقى محتاج على الأقل راس مال ولازم هتنزل القاهرة عشان مفيش وسائل تساعدك هناك ولا هو استجمام يعني هههه؟!
 سائق التاكسي : استجمام .. هههه ! والله الناس بقت ماشيه تكلم نفسها في الشارع مش عارفة تعمل إيه؟ إلا صحيح بيقولوا إن البرادعي هيمسك الحكم
أنا : أهوه كلام ..
سائق التاكسي : أنا قلت أأقدم على هجرة أهو اروح اشتغل في أي دولة عربية وخلاص وزيي ماتيجي تيجي أنا وحظي , لو هم قاعدين اسيبهالهم أنا بقى ! يمكن أنا  اللي عامل المشكلة ! الواحد بقى عايش في طاحونة  وياريته عاجب ولا حتي نافع ..
أنا : والله لو تقدر تسافر سافر خلينا واقعين .. ( وبما إن الطريق لسه فاضله كمان ساعة عشان نوصل ) قررت إني اكمل الباقي مشي عشان لا محاله هتأخر ساعة في سبيل طريق مايخدش 10دقائق

  سائق التاكسي : معلش والله أنا آسف وجعت دماغك
 ! أنا : لا عادي الناس كلها تعبانة
وعشان الناس ال بيعدوا بالمدرعات بتعتهم  خدتها أنا مشي واتأخرت ساعة كمان .. يلا كله محصل بعضه .. سلامه عليكم


No comments: